10 december 2013

Per ongeluk eindigde ik in een betoog met een knip oog.

Genadeloos. Het geluid van de wekker is genadeloos in de ochtend. Ik breng met moeite mijn hand naar mijn telefoon om het alarm uit te zetten. Slaperig stap ik uit mijn bed om naar de badkamer te lopen. Ik zet de douche aan en hete lucht vult de badkamer. Buiten is het koud en donker. De ramen beslaan door het hete water, mijn hoofd wordt er alleen maar helderder van. Na de verfrissende douche volgt het ochtendritueel, het woord zelf verraad het al, ik heb dit te vaak gedaan. Wanneer ik de deur uitstap mis ik de warmte van de douche. Koude lucht ontvangt me buiten alsof we een slechte onderlinge relatie hebben. Ook is het stil, ik hoorslechts mijn eigen voetstappen en in de verte auto’s rijden. Hoe dichter ik bij het station kom hoe meer mensen ik zie en des te meer geluid er ontstaat. Voor de trein zie ik de nachtmerrie van iedere treinreiziger: een basisschool die met meerdere klassen op schoolreis gaan met de trein. Samen met de tientallen kinderen stap ik de trein binnen. Ik weet nog net een plekje te bemachtigen en plof neer. Tegenover mij gaan twee meisjes zitten, naast me zit een meisje met een grote legertas. Een van de twee meisjes droeg een blauw hoedje. Ze keek me aan en glimlachte. Ik glimlachte terug. “Kijk ik ben een stewardess!” zei het meisje trots. “We gaan naar Schiphol.” 
"Jullie gaan zeker op schoolreisje?" vroeg ik aan het meisje, natuurlijk wist ik het antwoord al.
Het meisje knikte trots. Vervolgens wend ze zich tot het meisje naast me. 
"Jij bent geen stewardess, die hebben niet een legertas." zei het meisje op haar kinderlijke manier van praten. 
Het meisje naast me lachte. “Nee klopt. Ik zit in het leger.” Vertelde ze de kleine stewardess. 
Er zijn vast ouwe lullen die dat vreemd vinden, meiden in het leger. Geinig vind ik dat dan. Met de winnaressen van Expeditie Robinson in mijn achterhoofd, al vier jaar op rij winnen vrouwen. Hoezo lichamelijk zwakker? Robinson gaat om mentaal sterk zijn en slim spelen? Prima, kunnen vrouwen daar ook nog wat van. Het leger is natuurlijk iets anders dan een lullig tv programmaatje maar alsnog. Het is leuk om te zien. Net als dat ik nu in de trein zit met een meisje uit het leger en het kleine meisje dat later stewardess wil worden. Ten minste, dat is wat ik denk. Misschien is ze vandaag wel gewoon verkleed omdat ze het hoedje zo leuk vind en wil ze eigenlijk piloot worden. Ik word in ieder geval geen van beiden. In het leger ga ik ook niet.
Zoals al in de titel vermeld, mijn verhaaltje eindigde in een soort betoog. Maar wel met een knipoog!
Kijken jullie ook Expeditie Robinson? En zo ja, wie denk je dat gaat winnen dit jaar?

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...